Heimplassen

Heimplassen

søndag 7. november 2010

Lærer og IKT

Jeg har tenkt litt på lærers rolle i  undervisning, med bruk av IKT. Jeg tror og mener at hvis vi som lærere skal bruke digitale verktøy i skoleundervisningen, har vi et stort ansvar for å sette oss inn i hva vi skal bruke, hvordan skal vi bruke det og ikke minst hvorfor. Undervisningen må ha et mål som kommer godt synlig frem i våre planer. Jeg syns det var veldig interessant med å bruke ulike nettsider i fag, som omfatter de temaene som blir gjennomgått (tenker her på de sidene May Line viste frem på forelesningen onsdag i 3. samling). For å kunne gjennomføre en slik metode, MÅ vi vite hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det.
Jeg tror dessverre, at mange enda bruker IKT på et mindre faglig nivå. Elevene kan spille noen spill som omhandler for eksempel matematikk, hvor de skal finne regnestykker, former o.l. Men hvordan kan vi legge opp undervisningen slik at elevene får bevisst læring gjennom bruk av data?
Dette er noe jeg tror mange enda "sliter" med. IKT kan høres ut som et vanskelig og stort "ord", og derfor kan også mange "vegre" seg for å ta bruk av IKT med i undervisningen. 
Å ha en positiv innstilling til IKT i skolen vil gjøre oss mer åpen for alle de fantastiske mulighetene som fins og vi kan gjøre  undervisningen mer interessant og lærerik for alle!




2 kommentarer:

  1. Hei og hå.

    Her har du virkelig reflekter, Sølvimor! Du er inne på mange viktige sider ved bruk av IKT i skolen. Samtidig tror jeg du er inne på svaret med din hva, hvordan og hvorfor. Viktigheten av å sette seg mål og ha et mål er nok viktig og vesentlig. Selv om jeg i mange tilfeller mener at prosessen er viktigere enn målet.
    Jeg er veldig enig i det du skriver og jeg tror det handler om trygge lærere og evnen til å formidle kunnskap. Engasjement og interesse er nøkkelbegreper her.

    SvarSlett
  2. Innstillingen til IKT har mye å si for min del.
    For at det skulle kunne bli fruktbart å anvende IKT i skolen, er datakyndige lærere et "must". Alle lærere bør regelmessig få et oppfriskningskurs i IKT. Både for å prøve ut og utvikle sine ferdigheter sammen med andre som er i samme situasjon. I tillegg kan man lære mye fra hverandre i en slik setting.

    SvarSlett